Tänään piti kisata Turussa. Jätän kisat nyt kuitenkin väliin, Viskin toinen etujalka ei ole ihan täydessä kunnossa enkä haluaisi riskeerata miltään osin. Eilen otettiin oikeastaan vain pujottelua Hämeenkyrössä ja treenien jälkeen jalka tuntui lämpöiseltä, nyt aamulla se taas on ihan normaali. Pieni tulehdus siellä jossain lihaksistossa lienee. Mitenkäänhän se ei oikeastaan oireile, menee ja touhottaa kuten ennenkin. Ice Poweria kuluu :-), samoin aloitettiin magnesium ja b-vitamiinikuurit.

Niin, eilen Hämeenkyrössä tehtiin "tieteellisiä" tutkimuksia pujottelun suhteen. Huomattiin, että kun olen pujottelun vasemmalla puolen, koira suorittaa esteen hyvin ja oikeastaan melko itsevarmasti, tällä puolen ei vaikuta myöskään se olenko lähellä vai vähän kauempana. Kun olen pujottelun oikealla puolella alkaa ongelmat (eilen näitä tuli ihan tavattoman paljon), koira jotenkin seuraa mitä teen ja jopa hieman varoo menemistään - tässä on nyt joku väärä mielleyhtymä tullut koiralle, ilmeisesti juuri tällä puolen niitä virheitä on tullut ja koira ei nyt oikein tiedä mitä pitäisi tehdä, ja jos vähänkään kolahtaa rautoihin tmv. niin koira ilmeisesti tulkitsee asian siten, että kohta mä olen tyytymätön siihen ja kierre on valmis.. Kun liikuin nopeammin ja hyvin lähellä koiraa se tuntui auttavan selkeästi pujotteluun parantavasti, olin ikäänkuin tukena. Oli hirmu tärkeätä itselleni nyt ymmärtää ainakin osittain mistä tai missä se virhe tulee.

Löydettiin myös ilmeisen hyvä treenaustapa, apuohjaaja yksinkertaisesti seisoo keppien päässä ja palkkaa koiran suorituksesta.. Näin saadaan mun roolia pienemmäksi ja mä voin käytännössä vaikka jäädä seisomaan pujottelun etupäähän ja toisaalta apuohjaaja pystyy olemaan palkkaamatta, jos jokin virhe tulee. Tässä onkin syytä harjoitella myös sitä, että liikun hyvin monella tavalla eikä koiran tarvitse siihen reagoida. Tämä tapa tuntui ainakin eilisen kokemuksen perusteella tosi hyvältä ja Viski pujottelikin Hanna-Marille hyvin ja tajusi homman idean. Jatketaan tätä treenausta nyt tovi ja katsotaan miten se vaikuttaa. Kiitos Hanna-Marille avusta :-)